Statut Stowarzyszenia
STATUT
Stowarzyszenia Wspierania Kultury Fermata
(brzmienie z dnia 02 czerwca 2024 roku)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- „Stowarzyszenie Wspierania Kultury Fermata” (zwane w dalszej części niniejszego Statutu „Stowarzyszeniem”) działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku (tekst jednolity Dz.U. z 2020 roku, poz. 2261) Prawo o stowarzyszeniach, innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz niniejszego Statutu.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie powołuje się na czas nieoznaczony.
§2
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Piasek.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych lub międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§3
- Stowarzyszenie może używać własnego znaku graficznego oraz pieczęci zawierającej nazwę Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§4
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej jego członków. Stowarzyszenie dla realizacji swoich celów statutowych może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i ich realizacja
§5
- Celami Stowarzyszenia są:
- Prowadzenie działalności kulturalnej i edukacyjnej;
- Popularyzowanie muzyki, kultury i sztuki;
- Pobudzanie ruchu aktywnego uczestnictwa w kulturze;
- Działalność edukacyjna szkolna i pozaszkolna skierowana do dzieci, dorosłych i seniorów;
- Inspirowanie i tworzenie przestrzeni dla powstawania nowych inicjatyw kulturalnych;
- Wspieranie rozwoju artystów;
- Budowanie świadomości prawnej i przedsiębiorczości wśród artystów i ludzi kultury;
- Promocja i organizacja wolontariatu w działalności kulturalnej i edukacyjnej;
- Przeciwdziałanie zachowaniom depresyjnym;
- Wspieranie osób związanych z kulturą, a będących w trudnej sytuacji zdrowotnej lub materialnej.
§6
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- Prowadzenie lekcji, szkoleń, kursów, konferencji, warsztatów i innych form kształcenia;
- Organizację festiwali, przeglądów, koncertów, wystaw, wernisaży i konkursów;
- Organizację półkolonii, kolonii i obozów;
- Tworzenie i prowadzenie instytucji o charakterze społeczno-kulturalnym: klubów, galerii, muzeów, sal prób i nagrań;
- Prowadzenie działalności wydawniczej i dystrybucyjnej: książki, albumy, publikacje dydaktyczne i periodyczne, czasopisma, wydawnictwa nutowe, materiały audio i wideo;
- Działalność nagraniową: dokonywanie i finansowanie nagrań audio i wideo;
- Zakup i renowację instrumentów muzycznych;
- Tworzenie archiwów i kolekcji instrumentów, zbiorów nutowych, zbiorów audio i wideo;
- Prowadzenie zespołów artystycznych;
- Tworzenie warunków i zachęcanie seniorów do aktywności kulturalnej;
- Wypowiadanie się w ważnych dla działalności kulturalnej sprawach;
- Współpracę z podmiotami i mecenasami kultury;
- Udzielanie wsparcia finansowego, organizacyjnego, materialnego oraz prowadzenie działalności charytatywnej dla osób fizycznych i prawnych, w szczególności wspieranie osób zasłużonych kulturze, a będących w trudnej sytuacji zdrowotnej lub materialnej;
- Fundowanie stypendiów;
- Organizowanie i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz udział w projektach badawczych dotyczących rozwoju działalności kulturalnej i edukacyjnej, w szczególności muzycznej;
- Współdziałanie z urzędami, instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami, wspólnotami i innymi podmiotami na rzecz rozwoju kultury.
§7
- Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności.
§8
- Stowarzyszenie prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku (tekst jednolity Dz.U.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia oraz ich prawa i obowiązki
§10
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: zwyczajnych, wspierających oraz honorowych.
- Członkowie założyciele stają się członkami zwyczajnymi po zarejestrowaniu Stowarzyszenia.
§11
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiona praw publicznych, która uznaje założenia programowe i postanowienia statutu Stowarzyszenia nadto, która otrzyma pozytywną rekomendację dwóch obecnych członków Stowarzyszenia.
- Członkiem zwyczajnym może zostać obywatel Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa, bez względu na jej miejsce zamieszkania.
- Członków zwyczajnych stowarzyszenia przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały.
- Członek zwyczajny ma prawo:
- Wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia;
- Zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia;
- Uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu;
- Korzystać z dorobku, majątku i pomocy Stowarzyszenia w sposób zgodny z jego statutem.
- Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- Przestrzeganie postanowień statutu, wewnętrznych regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia;
- Czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych;
- Regularne opłacanie składek członkowskich na rzecz Stowarzyszenia;
- Dbanie o mienie i dobre imię Stowarzyszenia.
§12
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub osoba fizyczna, która zadeklaruje na cele Stowarzyszenia pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenie można zostać po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie uchwały Zarządu.
- Członek wspierający ma prawo:
- Zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia;
- Brać udział w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym;
- Uczestniczyć w działaniach Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
§13
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
§14
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak wspierać głosem doradczym władze Stowarzyszenia.
§15
- Utrata członkostwa następuje na skutek: 1.1. śmierci członka; 1.2. utraty osobowości prawnej przez członka będącego osobą prawną; 1.3. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia; 1.4. utraty zdolności do czynności prawnych; 1.5. utraty praw publicznych; 1.6. wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
- Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia członków w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały. Walne zgromadzenie w terminie 14 dni rozpoznaje odwołanie. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 16
- Władzami Stowarzyszenia są: 1.1. Walne Zgromadzenie 1.2. Zarząd Stowarzyszenia 1.3. Komisja Rewizyjna
§ 17
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia jeden raz do roku, nie później jednak niż w ciągu 6 pierwszych miesięcy danego roku, z podaniem porządku obrad przynajmniej na 14 dni przed planowaną datą zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, którą podejmuje on z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, albo na pisemny wniosek 1⁄3 liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Wniosek o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia winien być uzasadniony i zawierać propozycję porządku obrad.
- Okresem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
§ 18
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy: 1.1. ustalanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia; 1.2. uchwalanie Statutu i jego zmian; 1.3. wybór i odwoływanie Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej; 1.4. rozpatrywanie i zatwierdzanie przedstawionego przez Zarząd Stowarzyszenia rocznego merytorycznego sprawozdania z działalności Stowarzyszenia oraz sprawozdania finansowego i bilansu; 1.5. rozpatrywanie i zatwierdzanie przedstawionego przez Komisję Rewizyjną Stowarzyszenia sprawozdania z prowadzonej przez nią działalności; 1.6. rozpatrywania wniosków zgłoszonych przez Zarząd Stowarzyszenia, Komisję Rewizyjną oraz członków Stowarzyszenia; 1.7. udzielanie lub odmawianie absolutorium członkom władz Stowarzyszenia; 1.8. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia; 1.9. przyznawanie członkostwa honorowego; 1.10. uchwalanie rocznego budżetu Stowarzyszenia; 1.11. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu; 1.12. rozpatrywanie spraw nie należących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia;
§ 19
- Do ważności uchwał Walnego Zgromadzenia konieczna jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony 30 minut później tego samego dnia, Walne Zgromadzenia może skutecznie obradować – bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów.
- Głosowanie jest jawne. Na wniosek każdego ze zwyczajnych członków Stowarzyszenia można zarządzić głosowanie tajne. Głosowanie tajne zarządza się również przy podejmowaniu uchwał w sprawach osobowych.
§ 20
- Zarząd kieruje pracą Stowarzyszenia, reprezentuje go na zewnątrz i odpowiada za swą działalność przed Walnym Zgromadzeniem.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 – 7 osób. W przypadku zmniejszenia się składu Zarządu w trakcie trwania kadencji poniżej trzech osób, uzupełnienie jego składu następuje w drodze wyborów uzupełniających na wspólną kadencję przeprowadzanych w terminie 1 miesiąca przez Walne Zgromadzenie.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z: 3.1. Prezesa; 3.2. Wiceprezesa, Dyrektora Artystycznego; 3.3. Wiceprezesa; 3.4. Sekretarza; 3.5. Skarbnika
- Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- W wyjątkowych sytuacjach Posiedzenia Zarządu mogą być zwoływane przez każdego członka Zarządu.
§ 21
- Do kompetencji Zarządu należy: 1.1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu; 1.2. realizowanie Uchwał Walnego Zgromadzenia; 1.3. uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia; 1.4. tworzenie wewnętrznych regulaminów; 1.5. sporządzanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia; 1.6. ustalanie wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia; 1.7. sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszeniach; 1.8. podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań; 1.9. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego; 1.10. zwoływanie Walnych Zgromadzeń; 1.11. ustalanie wysokości oraz zasad płatności składek członkowskich; 1.12. przyjmowanie, wykreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających; 1.13. występowanie z wnioskiem do Walnego Zgromadzenia o nadanie członkostwa honorowego.
- Każdy z członków Zarządu jest uprawniony do przeglądania ksiąg i dokumentów Stowarzyszenia.
§ 22
- Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków.
- Do obsługi prac Stowarzyszenia Zarząd może powołać Biuro Stowarzyszenia i jego Dyrektora, finansowanych ze środków Stowarzyszenia. Dyrektor zatrudniony przez Stowarzyszenie kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, zatwierdzonego przez Zarządu Stowarzyszenia.
§ 23
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym zaciągania zobowiązań, wymagany jest współudział trzech członków Zarządu działających łącznie.
§ 24
- Zarząd Stowarzyszenia może powołać, jako organ doradczy, Radę Programową Stowarzyszenia, działającą nieodpłatnie lub odpłatnie.
- Do zadań Rady Programowej należy doradzanie we wszelkich sprawach leżących w kompetencjach Zarządu, w szczególności w sprawach uchwalania doraźnych i długofalowych planów działalności, podejmowania decyzji o partnerstwie w projektach, innych decyzji artystycznych, merytorycznych i finansowych.
§ 25
- Komisja rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków zwyczajnych, spośród których wybiera przewodniczącego. W przypadku zmniejszenia się składu Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji poniżej trzech osób, uzupełnienie jej składu następuje w drodze wyborów uzupełniających na wspólną kadencję przeprowadzanych w terminie 1 miesiąca przez Walne Zgromadzenie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innej funkcji we władzach Stowarzyszenia, ani być pracownikami Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i Zarządu złożenia wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy: 5.1. kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia; 5.2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądaniem wyjaśnień; 5.3. wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia; 5.4. składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności oraz występowanie z wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu; 5.5. możliwość uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym
§ 26
- Zarząd Stowarzyszenia i Komisja Rewizyjna wybierane są na pięcioletnią kadencję.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§ 27
- Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, grantów, ofiarności publicznej, nawiązek sądowych, dochodów z własnej działalności i dochodów z majątku Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje i subwencje pochodzące zarówno ze środków krajowych jak również ze środków organizacji międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
- Stowarzyszenie prowadzi wyodrębnioną rachunkowość w zakresie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
- Zabrania się: 5.1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli; 5.2. przekazywania majątku na rzecz członków Stowarzyszenia, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach; 5.3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia; 5.4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe;
Rozdział VI
Zmiana Statutu Stowarzyszenia
- Zmiana Statutu Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2⁄3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych, a w drugim terminie bezwzględną większością głosów bez względu na liczbę obecnych.
Rozdział VII
Rozwiązanie Stowarzyszenia
- Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 3⁄4 głosów członków zwyczajnych, przy udziale co najmniej 2⁄3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
- W wypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie postanawia o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia, wskazując cele zbieżné z celami statutowymi lub inne cele społeczne.